Totaaloverzicht verkeersdrempels
Geen verkeersdrempel of snelheidsremmende maatregelen | Asverspringingen en maatregelen in het horizontale vlak | Klinkerdrempels | Flauwe asfalt drempel | Verkeersdrempel met prefab elementen | FLEX-drempel 2.0 | Maldense drempels, Berlijns kussen, Gumacon, bolletjes | |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |
Veiligheid | |||||||
Mindering snelheid en veiligheid | Geen. | Voor breed en lang verkeer een goede snelheidsremming. Voor licht verkeer: nauwelijks snelheidsremmend. Zijdelingse verplaatsingen genereren extra onveiligheid. | Goede snelheidsremming. | Slechts matige verbetering. V85 snelheden van 30 of 35 km/h zijn niet haalbaar met een flauwe variant. | Goede snelheidsremming. | Hoogst mogelijke snelheidsremming op busroutes. Keuze uit V85 snelheden van 30, 40, 50 of 60 km/h. | Slechts matige verbetering. Chauffeurs worden soms afgeleid van het verkeer door de focus op het obstakel. |
Overlast | |||||||
Overlast van geluid en trilling | Mogelijk last van de hogere snelheid. | Vrijwel geen kans op trillingshinder. Geringe kans op geluidsoverlast. | Afhankelijk van de inrichting van de weg. Er moet voorkomen worden dat zwaar en busverkeer (indien aanwezig) met te hoge snelheden de verkeersremmende maatregel kan nemen. Reeds aanwezige bochten of een asverspringing helpen de snelheden van zwaar verkeer omlaag. Probeer de afstand van de drempel tot de woning te vergroten. | Soms wel, soms niet. De asfaltdrempel zelf maakt geen geluid, maar zwaar verkeer wat eroverheen dendert met hoge snelheden wordt wel op en neer gezwiept, zodat deze combinaties tijdelijk gaan trillen en geluid afstralen. De mate waarin dit gebeurt is sterk afhankelijk van de uitvoering, werkelijke snelheid van het verkeer, verkeersintensiteit en samenstelling. | Afhankelijk van de inrichting van de weg. Er moet voorkomen worden dat zwaar en busverkeer (indien aanwezig) met te hoge snelheden de verkeersremmende maatregel kan nemen. Reeds aanwezige bochten of een asverspringing helpen de snelheden van zwaar verkeer omlaag. Probeer de afstand van de verkeersdrempel tot de woning te vergroten. | Vrijwel geen kans op geluidsoverlast. Geringe kans op Trillingshinder. Afhankelijk van de inrichting van de weg. Reeds Aanwezige bochten of een asverspringing helpen de snelheden van zwaar verkeer omlaag. Probeer de afstand van de FLEX-drempel tot de woning te vergroten. | Afhankelijk van de plaatsing en het type. De meer hoekige/agressieve vormen geven meer overlast maar betere snelheidsremming. De mildere en smallere vormen kennen minder of geen overlast, maar ook minder of vrijwel geen snelheidsremming. |
Toepassing | |||||||
Type wegen | Alle. | In principe voor alle 30 en 50 wegen geschikt. | Alleen voor 30 wegen in woonwijken en dergelijke met beperkte stroomfunctie en een gering aandeel zwaar verkeer. | 30, 50 en 60 km/h. | In principe voor alle 30 en 50 wegen geschikt. Bij zwaar en intensief verkeer kan er verzakking van de weg voor en na de op en afrit optreden. | 30, 40, 50 of 60 km/h. | 30 en 50 km/h. |
Bus vriendelijk | Goed. | In verband met snelheidsremming weinig zinvol op busroutes. | Niet toegestaan op busroutes. | Goed. | Niet toegestaan op busroutes. | Goed. | Goed. |
Hulpdiensten | |||||||
Brandweer vriendelijk | Goed. | In overleg met de brandweer mogelijk. | Onwenselijk op brandweer belangrijke routes. | Goed. | Onwenselijk op brandweer belangrijke routes. | Goed. | Goed. |
Link | Lees meer | Lees meer | Lees meer | Lees meer | Lees meer | Lees meer | Lees meer |