Wiki

Maldense drempels, Berlijns kussen, Gumacon, bolletjes (busroutes)

05/12/2014

0 comments

Wiki

Op busroutes kunnen Maldense drempels of allerlei varianten daarvan een oplossing zijn. De bus heeft een vrij grote spoorbreedte aan de voorzijde, waardoor de voorwielen netjes links en rechts over een vlak wegdek kunnen rijden. De achterwielen zijn echter dubbel uitgevoerd, zodat de tussenruimte tussen de achterwielen veel smaller is. In veel gevallen zal de achteras het bolle obstakel wel raken. Dit raken van de achterzijde gaat gepaard met geluidspieken en kan ook trillingshinder opleveren in woonwijken. In de situatie links is geluid en trillingsoverlast echter niet van belang omdat er geen bebouwing is.

De rechter figuur laat een Gumacon drempel zien. Deze bolvormige obstakels zijn milder in vormgeving en geven dan ook minder overlast (geluid en trillingen). Afhankelijk hoe ze geplaatst zijn, kan het toch wel eens gebeuren dat een achterwiel van de bus de bolvorm fors raakt en dan kan er wel een klap zijn, maar in het geval van de foto is dat erg onwaarschijnlijk. Wel is het zo dat de spoorbreedte van de meeste luxe auto's breed genoeg is om daar in volle vaart overheen te rijden. Hierbij gaat de aandacht van de chauffeur meer uit naar de meest ideale lijn en de hoogst haalbare snelheid en minder naar het verkeer zelf.

Metingen hebben laten zien dat de snelheidsremmende werking van dergelijke bolvormige verkeersremmende maatregelen erg beperkt is.

Samenvatting bolvormige elementen in busroutes:

Snelheidsremming/veiligheid

Slechts matige verbetering

Chauffeurs worden soms afgeleid van het verkeer door de focus op het obstakel

Geluid en trillingsoverlast

Afhankelijk van de plaatsing en het type. De meer hoekige/agressieve vormen geven meer overlast maar betere snelheidsremming. De mildere en smallere vormen kennen minder of geen overlast, maar ook minder of vrijwel geen snelheidsremming

Type wegen

30 en 50 km/h

Busvriendelijkheid

goed

Brandweervriendelijkheid

goed

Tags