Wiki

FLEX-drempel op busroutes

05/12/2014

Comments are Disabled

Wiki

Een FLEX-drempel is een beweegbare verkeersdrempel die eruit ziet als een gewone verkeersdrempel. Voor zwaar verkeer zoals een bus of brandweer zakt de rijplaat weg tot een vrijwel vlak niveau. Op deze manier wordt de bus en brandweervriendelijkheid gegarandeerd. Voor de luxe automobilist is dit een gewone verkeersdrempel waarvoor hij echt af moet remmen.

De FLEX-drempel lost daarmee het eeuwigdurende compromis op tussen de belangen van verkeersveiligheid en de belangen van bus en brandweer. Hiermee zijn beide partijen tevreden. Met de FLEX-drempel kunt u zelf kiezen voor de passeersnelheid die op maat voor u wordt gemaakt. De rijplaat uit hoogwaardig staal kan op verzoek aangepast worden aan snelheidsregimes van 30, 40, 50 of 60 km/h.

De FLEX-drempel is wel duurder in aanschaf in vergelijking met de andere oplossingen op busroutes.

De producent heeft veel geïnvesteerd in het stiller maken van dit product, ook speelt achterstallig onderhoud een rol. Met de FLEX-drempel 2.0 is ruim 10 dB verbetering in de subjectieve geluidbeleving bereikt, waarmee geluidproblemen met deze nieuwe versie tot het verleden behoren.

Omtrent de oudere versies. toch ook wat repliek op het commentaar van 1 blog over het geluid van de oudere modellen FLEX-drempels.

In Dordrecht aan de van Baerlestraat hebben 2 stuks FLEX-drempel gelegen van een verouderd type (model 2006). Bovendien wilde de gemeente niet meewerken aan onderhoud waardoor diverse rubbers volledig waren versleten en de stalen plaat rechtstreeks op de betonbak lag. Veel herrie was helaas het gevolg. De producent erkend hier ook geen goede beurt gemaakt te hebben. De FLEX-drempels zijn inmiddels verwijderd. Moderne versies van de FLEX-drempel maken aanzienlijk minder geluid terwijl de FLEX-drempel 2.0 vrijwel geluidloos is. De commentaren die op blogspot nadelen staan, zijn vooral hierop (Dordrecht) gebaseerd. Er wordt de indruk gewekt alsof dit allemaal recente artikelen zijn, maar de artikelen van Dordrecht zijn van 2007. Het product uit 2006 is geen vergelijking met het huidige product.

In Beesel/Reuver zijn 2 FLEX-drempels op extreem korte afstand (4 meter) van de bebouwing geplaatst. Op deze locatie wordt regelmatig met zwaar verkeer gereden. De inrichting van de weg staat hier toe dat met zware vrachtwagens met 50 km/h gereden kan worden. De producent was niet betrokken bij de keuze van de locatie of de overige inrichting van de weg, maar betreurt achteraf de gekozen locatie en inrichting. Zwaar vracht verkeer met 50 km/h over een verkeersdrempel op 4 meter afstand van de bebouwing is vragen om problemen. Ook de FLEX-drempel heeft hier geen goed resultaat geboekt.

Vanuit de ervaringen van de producent bevelen we aan om in situaties waar zeer snel gereden kan worden door vrachtverkeer om kleine horizontale asversplaatsingen toe te passen in combinatie met de nieuwste versie FLEX-drempel 2.0. Op deze manier moet het zware verkeer voldoende snelheid minderen door de horizontale asverplaatsting en moet het lichte verkeer voldoende snelheid minderen door de verkeersdrempel. Het onderhoudsinterval is door toepassing van nieuwe slijtvaste materialen verhoogd tot 4-6 jaar.

Rhenen. Een FLEX-drempel in combinatie met een (geringe) horizontale asverplaatsing. Door ook voor een breedte van 3 meter te kiezen, moet ook zwaar verkeer snelheid minderen.

Samenvatting FLEX-drempels:

Snelheidsremming/veiligheid

Hoogst mogelijke snelheidsremming op busroutes.

Keuze uit V85 snelheden van 30, 40, 50 of 60 km/h

Type wegen

30, 40, 50 of 60 km/h

Geluid en trillingsoverlast

Afhankelijk van de inrichting van de weg.

Er moet voorkomen worden dat zwaar en busverkeer met te hoge snelheden de FLEX-drempel kan nemen. Reeds aanwezige bochten of een asverspringing helpen de snelheden van zwaar verkeer omlaag. 

Probeer de afstand van de FLEX-drempel tot de woning te vergroten.

Busvriendelijkheid

goed

Brandweervriendelijkheid

goed

Tags