Wiki

Flauwe asfalt drempels op busroutes

05/12/2014

0 comments

Wiki

Op busroutes zijn geen standaard CROW goedgekeurde hoogteprofielen toelaatbaar omdat anders de buschauffeur te veel klappen op zijn rug krijgt. Zijn professie komt immers met een bescherming volgens de ARBO wet. Op busroutes zijn de asfaltdrempels dus altijd erg vloeiend uitgevoerd.

De asfaltdrempel op de busroute is vooral een compromis tussen de bus belangen enerzijds en de veiligheidsbelangen anderzijds. Doordat de helling van dit type drempel zo flauw is ontstaat er slechts zeer gering discomfort bij de bestuurders van luxe auto's, zodat er vrijwel geen snelheidsremming ontstaat. De markering en de hobbel zelf kunnen voor enige geluidspieken zorgen. Ook trillingsoverlast is mogelijk. De asfaltdrempel zelf maakt geen geluid, maar zwaar verkeer wat eroverheen dendert met hoge snelheden wordt wel op en neer gezwiept, zodat deze combinaties tijdelijk gaan trillen en geluid afstralen. De mate waarin dit gebeurt is sterk afhankelijk van de uitvoering, werkelijke snelheid van het verkeer, verkeersintensiteit en samenstelling.

Samenvatting flauwe asfalt drempels op busroutes:

Snelheidsremming/veiligheid

Slechts matige verbetering.

V85 snelheden van 30 of 35 km/h zijn niet haalbaar met een flauwe variant.

Type wegen

30, 50 en 60 km/h

Geluid en trillingsoverlast

Soms wel, soms niet

De asfaltdrempel zelf maakt geen geluid, maar zwaar verkeer wat eroverheen dendert met hoge snelheden wordt wel op en neer gezwiept, zodat deze combinaties tijdelijk gaan trillen en geluid afstralen. De mate waarin dit gebeurt is sterk afhankelijk van de uitvoering, werkelijke snelheid van het verkeer, verkeersintensiteit en samenstelling.

Busvriendelijkheid

goed

Brandweervriendelijkheid

goed

Tags